8 نرم‌ افزار کاربردی در حوزه معماری

نرم افزارهای کاربردی حوزه معماری در کشیدن و اجرای طرح به کمک متخصصان حوزه ساخت و ساز می‌شتابند.ابزار اولیه معماران برای برقراری ارتباط با مشتریان، صنعتگران و یا تیم طراحی، کشیدن طرح است. شیوه اجرای طرح‌ها در طول زمان بهبود یافته و روزبه‌روز نیز تکامل می‌یابد. با توجه نیازهای مختلف، نرم‌افزارهای طراحی‌ای عرضه شده که انتخاب بهترین آنها وابسته به عواملی مانند هزینه، سازگاری با دیگر برنامه‌ها و زمان لازم برای طراحی است. این لیست از نرم‌افزارها به شما کمک میکند که برنامه‌های اساسی که روند کار شما را بهبود دهید و کمک می‌کنند تا به‌سادگی از طرح اولیه به طرح نهایی برسید.

 

ابزار SketchUP

ما عمیقا باور داریم که معماران باید فاز مفهومی طرح خود را به‌صورت سه‌بعدی آغاز کنند. SketchUp  این امکان را می‌دهد تا سریع و ‌راحت طرح‌های سه‌بعدی ایجاد کنید. این نرم‌افزار را می‌توانید به‌صورت رایگان دانلود کنید، اما به یاد داشته باشید که بسیاری از ویژگی‌های خروجی گرفتن از محیط آن در نسخه رایگان در دسترس نیست. ازآنجایی‌که گوگل کپی‌رایت این نرم‌افزار را خریداری کرده، به لحاظ قابلیت استفاده و هزینه این نرم‌افزار بسیار محبوب شده است.

این نرم‌افزار یکی از ساده‌ترین برنامه‌هایی است که می‌توانید آن را یاد بگیرید، اما  معنای دیگری سادگی  آن است که قابلیت‌های رندرگیری محدودی نیز دارد. بااین‌حال، هنوز هم این نرم‌افزار یک برنامه قدرتمند برای انتقال ایده‌های اولیه به محیط نرم‌افزاری است. این نرم افزار یک کتابخانه بزرگ از اجزای مختلف هم دارد که به‌طور خاص در معماری داخلی استفاده می‌شوند. هر جسم، سطح و یا ماده دارای بافت منحصربه‌فرد خود است که یک مزیت محسوب می‌شود. بزرگ‌ترین مزیت آن تا به امروز داشتن رابط کاربرپسند آن است.

نرم‌ افزار  Revit

Revit یک نرم‌افزار همه‌کاره برای پروژه‌های دوبعدی و سه‌بعدی است که خروجی نهایی پروژه در آن شامل مدل‌سازی، رندر گرفتن و اسناد ساخت دوبعدی است. به‌جای استفاده از خطوط و دایره‌ها، می‌توان در محیط آن از دیوارهای واقعی، سقف‌ها، تیرها، ستون‌ها و سایر اجزای واقعی ساختمان استفاده کرد و همچنین ویژگی‌های فیزیکی واقعی در یک ساختمان مانند پنجره‌ها و درها نیز در آن پیش‌بینی شده است.

این نرم‌افزار با اتوکد نیز سازگار است، بنابراین می‌توان بسیار ساده یک فایل DWG را وارد آن کرد و از آن به‌عنوان مرجع برای تهیه مدل استفاده نمود. یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های این برنامه آن است که هر تغییری که در مدل ایجاد شود در همه نماها، ازجمله پلان‌ها خودبه‌خود به‌روز می‌شود. این هماهنگی زمان طراحی را به شکلی چشم‌گیر کم می‌کند.

نرم افزار 3D Studio Max

اگرچه 3DRhino به خاطر پلاگین های پارامتریک و ویژگی‌های خاص مدل‌سازی‌اش، به‌سرعت محبوب می‌شود اما 3D Studio Max هنوز هم از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای سه‌بعدی موجود در بازار است. نسبت به‌روزهای اولیه پیدایش گرافیک کامپیوتری وD Studio3 (نرم‌افزارهایی که تحت DOS اجرا می‌شدند)، همه‌چیز تغییر کرده است. در طول نیم دهه گذشته، ابزارهای D Studio Max 3 کاربرد هایی در زندگی ما پیدا کرده است که کسی تصورش را نمی‌کرد. از این نرم‌افزار باقابلیت مدل‌سازی و پلاگین های انعطاف‌پذیر معماری می‌توان بر روی پلت فرم ویندوز استفاده کرد.

 

 

نرم افزار Autocad

البته ما استفاده از Autocad را توصیه نمی‌کنیم چرا که Revit به‌سرعت در حال جایگزینی است. به هر حال، Autocad برای سال‌ها نقش مهمی در معماری داشته است. این نرم‌افزار در میان دانشجوها و حرفه‌ای‌ها بسیار شناخته‌شده است و بعید است که با مشکل در انتقال فایل‌ها در طراحی روبرو شوند. اگر رابط کاربری را بنا به سلیقه خود تنظیم کنید و از لایه‌ها و خطوط باضخامت‌های متفاوت استفاده کنید، یک پیش‌طرح مناسب خواهید داشت.

یکی از نسخه‌های اتوکد که به‌طور خاص برای معماران تولیدشده، AutoCAD Architecture نام دارد. این نرم‌افزار ویژگی‌هایی را دارد که به معماران اجازه می‌دهد تا پیش‌طرح بهینه‌تری ارائه کنند و بتوانند طراحی بهتر مشابه طرح اولیه خود تهیه کنند. این نرم‌افزار پلتفرمی شبیه اتوکد دارد که معماران با آن تجربه بهتر و ساده‌تری خواهند داشت.

نرم افزار V-Ray

ساده‌ترین و بهترین نرم‌افزار برای تجسم بخشیدن طرح به شکلی واقع بینانه V-Ray است. این نرم‌افزار پلاگینی است که به SketchUp و ArchiCAD اضافه می‌شود و از این طریق می‌توان رندرگیری دقیق‌تری انجام داد. بافت‌های تمیزتر، سایه‌ها و نورهای باکیفیت‌تر که شبیه‌ترین شرایط موجود به دنیای واقعی را نشان می‌دهند. اگر هدف شما این است که فضاهای طراحی‌شده را به‌خوبی به مشتریان خود نشان دهید، V-Ray بهترین گزینه برای شما خواهد بود.

نرم‌افزار InDesign

InDesign  یک برنامه طراحی مناسب برای حوزه نشر رومیزی، صنعت چاپ و صفحه‌آرایی است. شما می‌توانید آبجکت‌ها را به اشکال قابل‌ارائه ازجمله متن، و تصاویر تنظیم کنید. همینطور می‌توانید برای ایجاد اسنادی مانند رزومه‌کاری و پورتفولیو(نمونه کار) از آن استفاده کنید. به علاوه می‌توانید از انواع فونت / اندازه فونت، صفحات اصلی با شماره صفحه در سند تنظیم کرده که این کار خود برای افزایش بهره‌وری و ثبات دایکیومنت شما مفید است.

این نرم‌افزار همچنین امکان ترکیب فایل‌ها باهم را ارائه می‌کند و شما می‌توانید آن‌ها را به‌صورت یک پکیج درآورده و آن‌ها را با خود همراه داشته باشید تا بتوانید بدون هیچ مشکلی در دانشکده یا خانه بر روی آن‌ها کار کنید.  البته مطمئن شوید که از هر یک از فایل‌ها به‌طور جداگانه نسخه کپی دارید. ایندیزاین یکی از نرم افزارهای کاربردی حوزه معماری است که برای تهیه اسناد کار به کمک شما می‌آید.

نرم‌افزار PhotoShop

هنگام رندرگیری فارغ از اینکه یک مقطع، نما یا پلان را رندر می‌گیریم، آشنا بودن به فتوشاپ کاملا ضروری است. فتوشاپ نرم‌افزاری برای تولید تصویر باکیفیت است و برای نهایی کردن و اصلاح طرح بسیار مناسب است. با استفاده از ویژگی لایه‌ها در فتوشاپ، می‌توانید به خروجی خود استایلی را که می‌خواهید با تغییرات بسیار اندک بدهید. این نرم‌افزار برای پردازش تصویر، اضافه کردن بافت، فضای بیرونی، افراد، آسمان و غیره استفاده می‌شود. همچنین یک نرم‌افزار عالی برای رفع ایرادها و ویرایش فایل‌های اسکن شده کارها و ایجاد طرح‌های نهایی است.

طراحی با دست

نکته‌ای که باید به خاطر بسپارید این است که نرم‌افزار طراحی و تهیه پیش‌طرح فقط یک ابزار در دست معماران هستند تا بتواند گردش کار را برای آن‌ها آسان کنند و زمان باارزش برای تولید فایل را کاهش دهند. ولی معماران هستند که طرح اولیه را می‌کشند. در دنیای تکنولوژیک ما، طراحی با دست پایه‌ای‌ترین و ارزشمندترین مهارت است.ایده اولیه باید روشن و مختصر باشد و به‌راحتی بتواند با همکاران و مشتریان ارتباط برقرار کند. مفهوم مورد نظر شما، می‌تواند با یک طرح ساده دستی قابل ارائه باشد.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *