تحلیل BIM در ساخت و ساز


تلاقی تکنولوژی و فرآیندهای دقیق با استفاده از BIM

تحلیل BIM در ساخت و ساز ، یک روش مدل سازی اطلاعات ساختمان مدل‌محور برای ‌پروژه‌ها است که تاثیر زیادی بر تغییر روش کار مهندسان و معماران داشته است. مدل‌های اطلاعات ساختمان به معماران و مهندسین کمک می‌کنند تا چیزی که در ذهن دارند را به تصویر کشیده و بتوانند طرحشان را برای ذینفعان اصلی با روش‌های قانع کننده و جذاب، بیان کنند. این مدل‌ها داده‌های بیشتری نسبت به طراحی‌های دو بعدی ارائه می‌کنند اما این مقدار زیاد و دقیق داده باعث افزایش حجم اطلاعات تا چندگیگابایت نیز می‌شود.

خوشبختانه، پیشرفت‌هایی در زمینه تکنولوژی و محاسبات ابری همزمان با مدل سازی اطلاعات ساختمان رخ داده است. در واقع محاسبات ابری کلید فعال سازی دو قابلیت مهم BIM است:

آنالیزهای پیشرفته و پیچیده

در گذشته، مهندسان عمران و سازه برای محاسباتی مانند ترمودینامیک یا تحلیل سازه‌ها بر محاسبات و ابزارهای رایج و تکراری مانند پایگاه داده‌های اکسل و اکسس که روی کامپیوترهای معمولی اجرا می‌شدند، متکی بودند. این روش در بهترین حالت کارایی مناسبی نداشت و در برخی موارد به دلیل نداشتن قابلیت کافی برای انجام برخی محاسبات پیچیده اصلاً  نمی‌توانست پاسخگوی مسئله‌ها باشد.

امروزه رایج است که ذخیرسازی اطلاعات مدل ساختمان در فضای ابری صورت بگیرد. ذخیره اطلاعات در فضای ابری علاوه بر صرفه بودن از نظر اقتصادی، ابزار مناسبی برای ذخیره فایل‌های حجیم BIM در ساخت و ساز در اختیار می‌گذارد. به علاوه منابع محاسبات ابری نسبت به کامپیوترهای عادی بسیار قدرتمندتر و اقتصادی‌ترند. تحلیل BIM در ساخت و ساز را می‌توان در فضای ابری انجام داد. بعد از کامل شدن تحلیل، کاربران به صورت اتوماتیک از طریق ارسال ایمیل از این موضوع مطلع می‌شوند.

افزایش همکاری بین ذینفعان

زمانی که مدل‌های اطلاعات ساختمان در فضای ابری قرار می‌گیرند، مهندسان سازه و عمران قادرند با استفاده از ابزارهای نرم‌افزاری هماهنگ کننده، مدل‌ها و تحلیل‌ها را در اختیار سایر دست‌اندرکاران پروژه بگذارند. با دریافت بازخورد در مراحل اولیه انجام پروژه، اعضای تیم می‌توانند پیش‌بینی‌های بهتری از پروژه داشته باشند و مسائل و مشکلات احتمالی را زودتر پیش‌بینی کنند. این کار باعث کاهش زمان و هزینه‌هایی می‌شود که برای بازبینی و تاخیرات صرف خواهد شد.

این هماهنگی تعداد مجهولات را در پروژه‌های ساختمانی بسیار کاهش می‌دهد. به‌عنوان مثال، در طول انجام یک پروژه راه‌سازی، تحلیل‌های BIM تداخل‌هایی که پروژه  با خطوط لوله داشت که تا  پیش از این دیده نمی‌شدند را نشان داد. نتایجی که در مراحل مختلف ساخت و ساز حاصل می‌شوند را می‌توان به صورت پیش فرض در مراحل ابتدایی پیش بینی کرد و به این وسیله تاخیرات زمانی و  تغییرات در دستورکارها را کاهش داد.

با اینکه تحلیل BIM در ساخت و ساز، بسیار برای مهندسین عمران و سازه کاربردی است اما، لازم است بدانید که تحلیل‌های ارزشمند فقط با داشتن آخرین تکنولوژی‌ها میسر نیست. اگر داده‌های موجود در یک مدل BIM صحیح نباشند، نتایج حاصل از آن کمکی به اعضای پروژه نخواهد کرد.

چهار توصیه‌ مرتبط با پروسه و روابط برای یک تحلیل BIM در ساخت و ساز

در مذاکرات اولیه پروژه مشارکت داشته باشید تا خواسته کارفرمایان پروژه را بداند__  زمانی که استارت پروژه زده شد، بهترین زمان بررسی جنبه‌های مختلف برای اعضای پروژه است. مشخص کردن اینکه چه نوع داده‌هایی مورد نیاز است و اینکه جزئیات تا چه سطحی مد نظر هستند، احتمال اینکه تحلیل BIM در ساخت و ساز را برای ذینفعان پروژه سودمند کند بیشتر است. بهترین کار این است که برای هر پروژه یک استاندارد BIM تدوین شود که در آن تعیین شود چه نوع اطلاعاتی باید ارائه شده و چه سطحی از جزئیات مورد نیازند.

 

یک برنامه همکاری تنظیم کنید

زمانی که در یک پروژه نیاز به همکاری میان‌رشته‌ای باشد، این نیاز خودش را نشان می‌دهد. برای مثال، زمانی که مهندسان روی بخش‌های خارجی ساختمان کار می‌کنند، در حالی که معماران دارند داخل ساختمان را طراحی می‌کنند. استفاده از مدل BIM بدون داشتن یک برنامه همکاری، بی فایده خواهد بود.

اعضایی از تیم که اضافه کردن داده به BIM را به عهده دارند، باید بدانند که اطلاعات را  چگونه وارد و در چه قسمتی از  مدل آن را را ذخیره کنند. جزئیات اینکه چطور این جریانات کاری مرتبط با اطلاعات را ساختاربندی کنیم باید در برنامه همکاری مشخص شود.

برنامه‌ای برای تایید مدل ایجاد کنید

بررسی و تایید مدل یک روش رایج برای چک کردن کیفیت و داده‌های مدل است. مدل‌های درست اطلاعات اضافی و غیر ضروری ندارند. پکیج‌های نرم افزاری متعددی برای شناسایی اطلاعات اضافی در BIM، چک کردن داده‌های پس زمینه و شناسایی اطلاعاتی که بدون دلیل موجهی در حال افزایش هستند، وجود دارند.

یکی راه خوب دیگر برای این کار، تعیین تاریخ‌های مشخص برای ملاقات اعضا با هدف همگام‌سازی است. در این جلسات اعضای تیم باید مطمئن شوند که مدل به روز است. این کار سلامت مدل را تضمین و از تحلیل‌های قوی پشتیبانی می‌کنند.

برنامه ای برای به روز نگه داشتن پروژه طراحی کنید

در بعضی از پروژه‌ها، به محض اینکه مرحله‌ ساخت تکمیل می‌شود، BIM به مالک ساختمان منتقل می‌شود. در مواردی که لازم است از BIM برای مدیریت تاسیسات استفاده شود، معمار یا مهندس باید مذاکرات لازم برای تعیین اینکه چه اطلاعاتی برای مدیریت ساختمان و اتوماسیون مورد نیاز خواهد بود، همواره باید در مراحل ابتدایی پروژه مذاکرات لازم صورت گیرد.

انتقال طرح‌های دوبعدی به BIM  تاثیر مثبت و عمیقی بر کارهایی که مهندسان عمران و سازه انجام می‌دهند، دارد. با تحلیل‌های BIM و همکاری‌، این متخصصان می‌توانند پروژه‌ را با اطمینان بیشتر و در زمان کمتری به انجام برسانند.

 

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *