مهمترین‌ فناوری‌ های ساخت‌ و ساز در سال ۲۰۱۸:

فناوری‌های ساخت و ساز روز به روز با پیشرفت های جدیدی مواجه است.این امر ، باعث شده است که پیمانکاران ابزار بیشتری برای رشد و رسیدن به اهداف بلندمدت در اختیار داشته باشند. حتی با وجود نیروی کار کم، تجزیه و تحلیل هوش مصنوعی، ربات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین و دیگر تکنولوژی ها برای رسیدن به اهدافتان، در کنار شما هستند.

در پایان سال 2018 میلادی، میخواهیم که نگاهی بر کارنامه پیشرفت‌های چشمگیر تکنولوژی در این بیاندازیم. واقعیت افزوده، پیش‌ساخته سازی و کلاه‌های ایمنی دارای سنسور از این نمونه این کارهاست.

 هدست‌های واقعیت مجازی” Virtual reality headsets”

هدست‌های واقعیت مجازی برای مشتری و مصرف‌کننده بسیار جذابند، و در طی چند سال گذشته نیز، استفاده از این تکنولوژی بین متخصصان AEC(متخصصان حوزه مهندسی، معماری و ساخت‌وساز) رایج شده است. از این راه مالک می‌تواند پروژه شبیه‌سازی‌شده خود را با جزئیات بیشتری ببیند و معماران و مهندسان هم می‌توانند در خصوص طرح‌ها با هم تعامل داشته باشند.

عینک‌ها و کلاه های ایمنی مجهز به تکنولوژی واقعیت مجازی اندازه‌های دقیق را در اختیار کارگران قرار داده و از این راه از درگیری آن‌ها با متخصصان حوزه مکانیک، الکتریسیته و لوله‌کشی جلوگیری می‌شود.

به علاوه، سازمان‌ها و افراد مختلفی از واقعیت مجازی برای آموزش نحوه کار با تجهیزات استفاده می‌کنند. این شیوه باعث می‌شود یادگیری در محیطی که امکان صدمه دیدن اپراتورها وجود ندارد، صورت گیرد.

هدست های واقعیت مجازی – فناوری‌های ساخت و ساز

 ربات‌های انسان‌نما  “Humanoid robot”

یکی دیگری از فناوری های ساخت و ساز در سال 2018 ربات‌های انسان‌نما هستند. محققان ژاپنی در سال جاری  از ابداع HRP-5P که یک نمونه اولیه از ربات‌های انسان‌نما است، خبر دادند. ویژگی مهم این ربات، مهارت‌های متنوع ساخت‌وساز آن است.

این ربات با استفاده از تشخیص محیط و اشیا می‌تواند قطعات تشکیل‌دهنده درای وال را برداشته، روی هم قرار داده و نهایتاً با استفاده از پیچ‌گوشتی و بدون دخالت نیروی انسانی آن‌ها را به هم پیچ کند. باوجود اینکه این فرآیند سریع نیست اما HRP-5P دامنه حرکتی به‌مراتب بیشتر از انسان دارد. محققان با مشارکت سایر شرکت‌های خصوصی قصد دارند دامنه کاربرد این ربات را گسترش دهند تا از این طریق بر کمبود نیروی کار غلبه کنند.

ربات های انسان نما- فناوری‌های ساخت و ساز

 ابزار هوش مصنوعی ” Artificial intelligence “

هوش مصنوعی، به لطف استارتاپ های نوظهور و در حال پیشرفت، امسال در اختیار شرکت‌های ساختمانی هم قرار گرقت. دستیار هوش مصنوعی آلیس می‌تواند همه عوامل درگیر در برنامه زمانی پروژه را در نظر گرفته و در عرض چند دقیقه کارآمدترین برنامه از میان چندین میلیون گزینه انتخاب کند. UpCodes یک پلاگین هوش مصنوعی برای برنامه‌های طراحی ارائه، و تطابق مدل بیم را با آیین‌نامه مربوطه بررسی می‌کند. به این شکل معماران می‌توانند در مراحل اولیه به شناسایی و کاهش تناقضات بپردازند.

هوش مصنوعی OpenSpace عکس ۳۶۰ درجه‌ای محل کار را در قالب نقشه‌ای با نمای Google Street نشان می‌دهد تا پیشرفت پروژه را نمایش دهد. این فناوری حوزه ساخت و ساز ، یکی از موثرترین پیشرفت ها در حوزه عمران و سازه است.

کلاه‌های ایمنی مجهز به سنسور

یکی دیگر از فناوری‌های ساخت و ساز کلاه های ایمنی مجهز به سنسور هستند. در این سال، تعداد زیادی استارت‌آپ استفاده استفاده از سنسورها را وارد فاز جدیدی کردند. این استارت‌آپ ها از سنسورها برای کنترل علائم فیزیکی کارگران استفاده کردند. این سنسورها، در صورتی که برای یک کارگر حادثه‌ای رخ دهد، به بقیه کارگران هشدار می‌دهد. Shimabun شرکت ژاپنی‌ای است که کیت اینترنت اشیا ارائه کرده و با استفاده از آن می‌توان به کلاه‌های ایمنی، استانداردی برای بررسی حواس‌پرتی، گرمای بیش‌ازحد و سقوط اضافه کرد. با اینکه این کیت باهدف جلوگیری از حوادث مرتبط با ایمنی ارائه‌شده اما می‌توان از آن برای ارسال خودکار اخطار در شرایطی که کارگر در خطر است هم، استفاده کرد.

 سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ ” Hyperloop “

پنج سال بعد از اینکه تسلا و اسپیس ایکس از سیستم‌هایپرلوپ آلفا روی نمایی کردند، شرکت‌های تصمیم گرفتند که این سیستم را بهبود دهند.

در سال ۲۰۱۳ آیلون ماسک تصمیم گرفت اولین بار از این سیستم به‌صورت آزمایشی در فاصله لس‌آنجلس تا سانفرانسیسکو استفاده کند.

در ماه جولای طی قراردادی که با یک شرکت واقع در ابوظبی بسته شد، سیستم حمل‌ونقل هایپرلوپ وارد فاز جدیدی شد. بر این اساس قرارداد، پروژه‌ای در ابتدای سال ۲۰۱۹ آغاز شد که هدفِ آن اجرای این سیستم به طول ۱۰ کیلومتر است. در پایان کار، این ۱۰ کیلومتر به شبکه هایپرلوپ منطقه متصل می‌شود.

پیش‌ساخته سازی ” Prefabricated building”

به گفته شرکت McKinsey درصورتی‌که رشد سودآوری صنعت ساخت‌وساز مانند دو دهه گذشته همگام با تولید باشد، می‌توان انتظار داشت که این صنعت سالانه به میزان ۱.۶ تریلیون دلار پیشرفت کند.

ازجمله شرکت‌هایی که در سال ۲۰۱۸ با در نظر گرفتن تولید به سمت جلو حرکت کرده‌اند، شرکت کاتِرا است که عنوان شرکت نوآور و پیشروی سال را کسب کرد.

این شرکت‌ها طرح‌های خود را به‌واسطه فرآیندهای نصب و پیش‌ساخته سازی یکپارچه کردند تا به این طریق تولید ضایعات کاهش یابد و تکمیل پروژه سریع‌تر و ارزان‌تر از روش‌های معمول صورت گیرد.

هواپیماهای بدون سرنشین و نرم‌افرازهای تجزیه‌وتحلیل

در حال حاضر از این هواپیماها به همراه نرم‌افزارهای مختلفی برای تعیین حجم خاک در یک شمع و شناسایی هدررفت گرما در یک سازه استفاده می‌شود.

شرکت Hensel Phelps از این هواپیماها به همراه سنسورهای LiDAR به منظور بهبود کیفیت و دقت نقشه‌برداری استفاده می‌کند. همین‌طور از سنسورهای حرارتی مادون‌قرمز برای شناسایی مناطقی که سیستم‌های HVAC (گرمایش، تهویه و تهویه مطبوع) بیشترین بازدهی را دارند، استفاده می‌کند.

فناوری‌های ساخت و ساز در سال 2018 تاثیرات عمیقی برا کار مهندسان و معماران این حوزه داشته است. این متخصصان باید با هماهنگ کردن خود با این فناوری ها با پیشرفت های این حوزه آشنا شوند.

توضیح ویراستار:

هایپرلوپ: نسل جدید حمل‌ونقل پرسرعت، که ابتدا توسط ایلون ماسک مؤسس شرکت‌های تسلا و اسپیس ایکس شکل گرفت. هدف هایپرلوپ این است که با استفاده از لوله‌های خلاء، کپسول‌های حمل‌ونقل را به‌سرعت ۱۲۲۰ کیلومتر بر ساعت جابه‌جا کند.

نظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *